AI, sztuczna inteligencja w grach (na PC i PS4)

AI, sztuczna inteligencja w grach (na PC i PS4)

Nowe technologie: AI w grach komputerowych

Pierwsze gry komputerowe, używające sztucznej inteligencji, powstawały w latach 50. XX wieku. Gra w szachy i w warcaby z przeciwnikiem w postaci komputera jest obecnie naturalnym procesem, jednakże parędziesiąt lat zajęło maszynie wygranie z najlepszymi szachistami świata. Obecnie rozwijanie sztucznej inteligencji wiąże się z lepszą grafiką w grach komputerowych, naturalniej zachowującymi się NPC-ami (z ang. non-player character, postać drugoplanowa) czy rozbudowaną walką z przeciwnikami.

Gra na PC i PS4? „Echo“

„Echo“ studia Ultra Ultra to gra z 2017 roku, która w ciekawy sposób wykorzystuje nowe technologie. Z perspektywy trzeciej osoby wcielamy się w En, szukającej przyjaciela na innej planecie, i staramy się ominąć lub wyeliminować tytułowe echa - lustrzane odbicia bohaterki. Nie jest to jednak proste. Sztuczna inteligencja zapamiętuje Nasze działania i dostosowuje do nich zachowanie wrogich klonów w poszczególnych etapach gry: jeżeli użyjemy broni, echa również zaczną jej używać. Ten sam mechanizm obejmuje np. tempo poruszania się postaci czy umiejętność otwierania drzwi.

Gracz nie jest jednak bezbronny wobec AI - w danym cyklu, poprzedzonym „zaćmieniem“, system zapomina o dawno nieużywanych ruchach przeciwnika. Technologia lustrzanych odbić zapewnia dużą rozrywkę, która wymaga od użytkownika wykorzystania analitycznego myślenia. „Echo“ dowodzi, że zabawa i rozwój mogą iść ze sobą w parze.

Nowe technologie: gry FPS na PC i PS4

AI w grach FPS (z ang. first-person shooter) posiada wiele możliwości rozwoju. Studia i wydawcy prześcigają się w tworzeniu sztucznej inteligencji zdolnej do kierowania NPC-ami, które będą samodzielnie myśleć i stosować niewybredne sztuczki. Czy są to gry komputerowe, czy gry na PS4, ich użytkownicy pragną doświadczyć rozgrywki imitującej rzeczywistość. Wrogowie nie powinni więc wykazywać się „głupotą“, wynikającą z błędów systemowych lub niesprawnych mechanizmów AI. By tak się stało, należy odpowiednio zaangażować sztuczną inteligencję w następujące procesy twórcze lub reakcyjne, np. drzewo decyzji.

 

Nowe technologie a drzewo decyzji

Nowe technologie pozwoliły na stworzenie mechaniki „drzewa decyzji“, która odpowiada za konsekwencje Naszych czynów w produkcjach. W niektórych grach na PC czy PS4 podobny system służy analizie ruchów w walce lub dobieraniu ścieżki prowadzącej do konkretnego zakończenia. „Red Dead Redemption 2” posiada ciekawą gradację związaną z decyzjami moralnymi: gra nie zabrania użytkownikowi złych czynów, jednak z każdym niemoralnym wyborem Nasza ranga spada. W rezultacie nie możemy czerpać dodatkowych korzyści (np. płacić mniej w poszczególnych sklepach) i wpływa to na Nasze relacje z NPC-ami.

 

Nowe technologie nie wyczerpały dotąd swojego potencjału: w kwestii gier na PC i PS4 jest wiele do zrobienia. Użytkownicy na całym globie oczekują bardziej wydajnych, oryginalnych i intrygujących rozwiązań. Być może za parę lat świat sztucznej inteligencji oceniać będziemy szerzej już w jakości VR (z ang. virtual reality).

Napisz komentarz